28 Ιουλίου 2014

Θέλεις να γίνουμε φίλοι;

Πόσο αστεία και ειλικρινής η ερώτηση των παιδικών μας χρόνων: «Θέλεις να γίνουμε φίλοι;». Το ίδιο ειλικρινής και γεμάτη ενθουσιασμό η θετική απάντηση. Και κάπως έτσι γινόμασταν φίλοι. Χωρίς να μας χωρίσουν διαφορετικές μουσικές, ρούχα, ταινίες, χρήματα και άλλα τέτοια που εφευρίσκουν οι ενήλικες για να μένουν μόνοι τους.
Η φιλία, λοιπόν. Θέμα πολυσυζητημένο, παλιό, και για κάποιους πληγωμένους, θέμα απαγορευμένο. Το χειρότερο είναι πως πλέον είναι και ένα θέμα ψεύτικο, που συνοψίζεται σε χαζοσυναισθηματικές φωτογραφίες στο facebook,  με κοριτσάκια να χαμογελάνε δίπλα δίπλα και να ορκίζονται σε μια παντοτινή φιλία που ούτε οι ίδιες δεν πιστεύουν. Για μένα και για κάποιους άλλους τυχερούς, η φιλία συνοψίζεται σε πράγματα και εικόνες πιο απλές (αλλά και περίπλοκες γι αυτούς που ξέρουν). Σε ένα σχολικό θρανίο χιλιογραμμένο, σε έναν βαθύ ύπνο με καλοκαιρινή βροχή, σε ένα «σ’αγαπώ» με τη δήθεν αδιάφορη απάντηση «καλά κάνεις».
«Θέλεις να γίνουμε φίλοι;»
10155422_10203364752907134_3990512477638985358_
Τόσο απλά. Ίσως ο κόσμος μας ήταν καλύτερος αν οι άνθρωποι είχαν το θάρρος να κάνουν αυτή την ερώτηση. Ίσως να μην χάνονταν οι φίλοι στη διαδρομή κάπου ανάμεσα στο «θέλω» και το «υποχωρώ». Υποχωρώ για σένα, γιατί ήσουν ώρες δίπλα μου στο πρώτο μου μεθύσι, γιατί έστησες μόνος σου τη σκηνή στο κάμπινγκ με εμένα πάνω από το κεφάλι σου να γκρινιάζω, γιατί είσαι ο πρώτος άνθρωπος που παίρνω τηλέφωνο όταν ξυπνάω, ακόμα κι αν δεν έχω τίποτα να σου πω. Και θα έρθουν κι άλλοι, αλλά ποτέ δεν θα ξεχάσω τα βράδια που κοιμόμασταν σπίτι σου, το βλέμμα σου γεμάτο περηφάνια την πρώτη φορά που μιλούσα σε κοινό, τα m&m’s  που τρώγαμε ξεκαρδισμένες στα γέλια. Γι αυτά λοιπόν, υποχωρώ, κι άσε τους άλλους να λένε πως η υποχώρηση είναι μια πράξη αδυναμίας, άφησέ τους να υποκρίνονται τους δυνατούς, μέσα στη μοναξιά τους.
Όταν νιώθω μόνη, κάθομαι και διαβάζω εκείνα τα γράμματα που ανταλλάσσαμε στο γυμνάσιο. Αστεία, μελαγχολικά. Κάτι εφηβικοί έρωτες μας στοίχειωναν και βγάζαμε την επιθυμία μας στα γράμματα. Πάντα ήσουν καλύτερη από εμένα στα αρχαία και μου ψιθύριζες τις απαντήσεις, πριν καν σε ρωτήσω. Πριν δεκατέσσερα χρόνια πιαστήκαμε χέρι χέρι και ψάχναμε την τάξη μας στο σχολείο, αν ήμουν μόνη μου, θα είχα χαθεί. Ήσουν ο λόγος που ερχόμουν κατασκήνωση τα καλοκαίρια. Ακόμα θυμάμαι την πρώτη ταινία που είδαμε μαζί. Και όλα αυτά ξεκίνησαν κάπως έτσι..
«Θέλεις να γίνουμε φίλοι;  »
friends-friends-4-ever-31680721-500-331
Μου έχει λείψει αυτή η ερώτηση… έχω χρόνια να την ακούσω. Δεν ξέρω καν αν τα παιδιά στις μέρες μας την χρησιμοποιούν. Δεν ξέρω καν αν τα παιδιά στις μέρες μας έχουν φίλους. Δεν ξέρω αν είναι έτοιμα να θυσιάσουν πράγματα, να μοιραστούν τα κεκτημένα τους. Δεν ξέρω αν είναι έτοιμα να ξεγυμνώσουν την ψυχή τους κοιτώντας τον άλλον στα μάτια, και λέγοντάς του:
«Θέλεις να γίνουμε φίλοι;»
________

26 Ιουλίου 2014

Ο γύρος της Κρήτης σε ένα μαγευτικό βίντεο

Η Κρήτη είναι ένας τόπος ευλογημένος με φυσική ομορφιά, γεμάτος ιστορία και πολιτισμό. Ας την απολάυσουμε σε ένα υπέροχο βίντεο 5 λεπτών.
------

__________
   ~ creteplus.gr

21 Ιουλίου 2014

O βιολιστής

Ἦταν ἕνας βιολιστὴς μὲ παρδαλὰ ροῦχα καὶ μὲ ὑψηλὸ σκοῦφο. Στὸ λαιμό του κρατοῦσε σφιγμένο τὸ βιολί του καὶ μὲ τ᾿ ἄλλο χέρι τὸ δοξάρι. Κουρδιζόταν κι ἔπαιζε σὰν ἀληθινὸς βιολιστής. Κι ὅμως δὲν ἦταν ἀληθινός. Ἦταν ἀπὸ ξύλο. Ἀπὸ ἕνα πολὺ σπάνιο ὅμως ξύλο: τὸ ξύλο τῆς Ἀγάπης. Τί εἶναι αὐτὸ τὸ ξύλο κι ἀπὸ τί δένδρο κόβεται δὲν ξέρω. Ξέρω μόνο πὼς κάθε τί τὸ καμωμένο ἀπὸ τέτοιο ξύλο μπορεῖ ν᾿ ἀγαπήση σὰν ζωντανὸς ἄνθρωπος.
Ὁ βιολιστὴς ἅμα ἦρθε στὸν κόσμο ἐτυλίχθηκε μέσα σὲ χαρτί, ἐκλείσθηκε σὲ χονδρὸ κουτὶ κι ἐστάλη σ᾿ ἕνα ἐμπορικὸ γιὰ νὰ πουληθῆ σὰν νὰ ἦταν σκλάβος ὁ κακόμοιρος. Ὁ ἔμπορος τὸν ἔβαλε στὴν βιτρίνα. Ἐκεῖ τὸν ἔβλεπαν οἱ διαβάτες καὶ ἔβλεπε κι αὐτός, χωρὶς νὰ καταλαβαίνουν ἐκεῖνοι ὅτι ἦταν κρυμμένη ζωὴ στὸ ἄψυχο ξύλο. Ὁ ἔμπορος κάποτε τὸν ἐκούρδιζε καὶ τότε πιὰ μαζευόταν κόσμος πολύς, πρὸ πάντων παιδιά, κι ἄκουαν μὲ θαυμασμὸ τὴ γλυκειὰ φωνὴ τοῦ βιολιοῦ του. Κι αὐτὴ ἡ φωνὴ εἶχε κάτι ξεχωριστό, κάτι ποὺ ἔφτανε ὡς τὴν καρδιά. Ὅλο ἐνόμιζαν πὼς ὁ τεχνίτης εἶχε ἐπιτύχει τὴν μηχανή του. Δὲν ἤξεραν πὼς μέσα στὸ ἄψυχο ξύλο ἦταν κρυμμένη ζωή. Δὲν φαντάζονταν πὼς μόλις κουρδιζόταν ἡ μηχανὴ ὁ βιολιστὴς ἔπαιζε τὸ βιολί του μόνος μὲ τὴ δύναμη τῆς ἀγάπης ποὺ εἶχε μέσα του.
violin
Ἀλλὰ δὲν ἔπαιζε γιὰ κείνους ποὺ μαζεύονταν κι ἔχασκαν ἔξω ἀπὸ τὴ βιτρίνα. Οὔτε τοὺς λογάριαζε οὔτε τὸν ἔμελλε. Ἔπαιζε μονάχα γιὰ τὴν ἀγάπη του. Κι ἡ ἀγάπη του ἦταν μία ὡραία κούκλα ὑψηλότερη ἀπὸ ὅλες τὶς ἄλλες, λυγερή, ξεχωριστὴ στὴ χάρη, μὲ κατακόκκινο φόρεμα στηλωμένη ἀντίκρυ του στὴν ἴδια βιτρίνα τοῦ ἐμπορικοῦ. Ὁ βιολιστὴς αὐτὴν ἀντίκρυσε πρώτη ἅμα βγῆκε στὸ φῶς τῆς ἡμέρας ἀπὸ τὸ χονδρὸ κουτί του καὶ σ᾿ αὐτὴν ἐχάρισε ὅλη τὴν ἀγάπη ποὺ εἶχε μέσα του. Ἄλλος κόσμος δὲν ὑπῆρχε ἐκτὸς τῆς κούκλας. Ἐζοῦσε πιὰ γι᾿ αὐτήν. Ἀλλὰ κι ἐκείνη βέβαια τὸν ἀγαποῦσε. Ἂν δὲν τὸν ἀγαποῦσε, τότε γιατί δὲν ξεκολλοῦσε τὰ μάτια της ἀπὸ πάνω του, τὰ φωτερά της ἐκεῖνα μάτια ποὺ τὸν ἔκαιαν; Ἂν δὲν τὸν ἀγαποῦσε γιατί δὲν ἐγύριζε κἂν νὰ ἰδῆ ἕναν ξανθὸ ἀξιωματικὸ ποὺ ἐπάνω στὸ ξύλινο ἄλογό του καθισμένος εἶχε γυρισμένο τὸ κεφάλι πρὸς τὸ μέρος της ἀπὸ τὴν ὥρα ποὺ τὸν ἔβαλε ἐκεῖ ὁ ἔμπορος; Ἂν δὲν τὸν ἀγαποῦσε, γιατί χαμογελοῦσε ἀπὸ εὐχαρίστηση ὅταν ἔπαιζε τὸ βιολί του, σὰν νὰ καταλάβαινε πὼς μόνο γι᾿ αὐτὴν ἔπαιζε; Τὸν ἀγαποῦσε, τὸν ἀγαποῦσε. Ὅλα αὐτὰ ἦσαν φανερὰ σημάδια.
Ὁ βιολιστὴς ἕνα φόβο εἶχε μέσα στὴν εὐτυχία τῆς ἀγάπης του: μήπως τοὺς χωρίσουν. Πῶς ἦταν δυνατὸν νὰ ζήση χωρὶς αὐτή; Καὶ τί τὴν ἤθελε τὴ ζωή; Μὰ ἡ τύχη ποὺ προστατεύει ὅλους τοὺς ἐρωτευμένους δὲν ἄφησε ἀπροστάτευτο καὶ τὸν ξύλινο βιολιστή.
Μιὰ μέρα, ἐνῶ ἔπαιζε μὲ ὄρεξη τὸ βιολί του, ἐπερνοῦσαν ἀπ᾿ ἔξω ἕνας ἡλικιωμένος κύριος καὶ μία μεσόκοπη κυρία. -Τί ὡραῖα ποὺ παίζει αὐτός!, εἶπε ὁ κύριος. Μοὔρχεται νὰ τὸν ἀγοράσω τοῦ ἀνεψιοῦ μου. Τὴν ἴδια στιγμὴ ἡ κυρία ἐκύτταξε τὴν κούκλα.
- Καὶ τί ὡραία ποὺ εἶναι κι αὐτή! Θὰ τὴν πάρω κι ἐγὼ τῆς ἀνεψιᾶς μου.
Γιὰ μία στιγμή, ὁ βιολιστὴς ἐνόμισε πὼς θὰ χωριζόταν πιὰ ἀπὸ τὴν ἀγάπη του καὶ τουρχόταν νὰ σκάση ἀπὸ τὸ κακό του. Ἐνῶ ὅμως τὸν ἐτύλιγε ὁ ἔμπορος στὸ χαρτί, κατάλαβε ἀπὸ τὴν ὁμιλία τῆς κυρίας ὅτι ὁ ἀνεψιὸς καὶ ἡ ἀνεψιὰ ἦσαν ἀδέλφια καὶ ὅτι ὕστερα ἀπὸ λίγες μέρες θὰ βρισκόταν πάλι κοντὰ στὴν ἀγαπημένη του κούκλα. Ἔκαμε ὑπομονή, μὰ καὶ οἱ δυὸ μέρες, ποὺ ἔμεινε φυλακισμένος μέσα σ᾿ ἕνα σκοτεινὸ ντουλάπι, τοῦ φάνηκαν χρόνοι ἀτέλειωτοι. Συλλογιζόταν τί θὰ γινόταν μόνη ἡ ἀγαπημένη του, πὼς θὰ τὸν ἀναζητοῦσε, πὼς θὰ νόμιζε ὅτι δὲν θὰ τὸν ξανάβλεπε πιὰ καὶ θὰ σπαραζόταν ἀπὸ ἀπελπισία. Κι ὁ καϋμένος ὁ βιολιστὴς ἐδάκρυζε τόσο πολὺ καὶ τόσο συχνά, ὥστε ὅταν τὸν ἐξετύλιξαν ἀπὸ τὸ χαρτὶ τὴν Πρωτοχρονιὰ ἀπὸ τὰ δάκρυα εἶχαν ξεβάψει τὰ μάτια του. Βρέθηκε μέσα σὲ μιὰ σάλα φωτισμένη καὶ γεμάτη κόσμο.
violonist
Τί τὸν ἔμελλε γιὰ τὸν κόσμο; Αὐτὸς ἐκύτταζε μόνο νὰ ἰδῆ ποὺ εἶνε ἡ ἀγάπη του. Κι ὅταν τὸν ἐκούρδισαν, ἔπαιξε μ᾿ ὅλη του τὴ δύναμη γιὰ νὰ τὸν ἀκούσῃ αὐτὴ καὶ νὰ χαρῇ. Τοῦ κάκου ὅμως, τοῦ κάκου! Ἡ ὥρα περνοῦσε κι ἐκείνη δὲν φαινόταν πουθενά. Ἦσαν ἄλλες κοῦκλες ἐκεῖ καθισμένες γύρω στὶς μεγάλες πολυθρόνες, ἀλλὰ καμμιὰ δὲν εἶχε τὴ χάρι τῆς ἀγαπημένης του. Ὁ βιολιστὴς ἄρχισε ν᾿ ἀπελπίζεται, ὅταν ξαφνικὰ πέρα ἐκεῖ πίσω ἀπὸ μία πόρτα τοῦ φάνηκε πὼς εἶδε τὴν ἄκρη ἑνὸς φορέματος καὶ τὸ φόρεμα αὐτὸ ἔμοιαζε πολὺ μ᾿ ἐκεῖνο τὸ κόκκινο ποὺ φοροῦσε ἡ ἀγάπη του.
Πῶς, ἦταν λοιπὸν ἐκεῖ καὶ δὲν ἐγύριζε νὰ τὸν δῆ; Τί ἔκανε πίσω ἀπὸ τὴν πόρτα; Μήπως τὸν ἐπερίμενε ἐπίτηδες ἐκεῖ, μακρυὰ ἀπὸ τὸν κόσμο; Ἐπλησίασε σιγὰ-σιγὰ μὲ λαχτάρα, μὲ καρδιοχτύπι. Καὶ τί εἶδε; Τὴν ἀγαπημένη του μαζὶ μὲ τὸν ξανθὸ ἐκεῖνον ἀξιωματικό, ποὺ δὲν ἐγύριζε ἡ ἄπιστη νὰ δῆ ὅταν ἦταν στὴ βιτρίνα τοῦ ἐμπορικοῦ. Καὶ τώρα θὰ κρυφομιλοῦσαν βέβαια οἱ δυὸ γλυκὰ-γλυκὰ ἐκεῖνος ἀπὸ τὸ ἄλογό του κι αὐτὴ στηλωμένη ὀρθὴ στὸν τοῖχο. Ὁ βιολιστὴς ἄναψε ἀπὸ τὸν θυμό. Χωρὶς νὰ συλλογισθῆ τί κάνει, ἅρπαξε τὸ ξύλινο σπαθὶ ἀπὸ τὴ μέση τοῦ ἀξιωματικοῦ κι ἐπέρασε τὰ ἄπιστα στήθη τῆς κούκλας. Ἀλλὰ ἀπὸ τὴν ἀνοιχτὴ πληγὴ ἐχύθηκε ξαφνικὰ κάτι ποὺ δὲν ἔμοιζε καθόλου μὲ αἷμα. Ὁ βιολιστὴς μὲ τ᾿ ἀγριεμένα μάτια του τὸ εἶδε καὶ τινάχθηκε πίσω...
- Τί! ἐφώναξε μὲ βραχνὴ φωνή.
Καὶ τὴν εἶχα ἀγαπήσει τόσο, κι ἐνόμιζα ὅτι μ᾿ ἀγαποῦσε κι αὐτὴ ἐνῶ δὲν εἶχε μέσα στὰ στήθη της τίποτε ἄλλο ἀπὸ πίτουρα... πίτουρα!
women stairways
Τὸ πρωί, βρῆκαν πίσω ἀπὸ τὴν πόρτα τὴν ὄμορφη κούκλα μὲ τρυπημένα τὰ στήθη καὶ χυμένα τὰ πίτουρα ἐπάνω στὸ κόκκινο φόρεμα καὶ τὸ σπαθὶ τοῦ ἀξιωματικοῦ πεσμένο κάτω στὸ πάτωμα. Κι ὅταν πῆραν νὰ κουρδίσουν τὸν βιολιστή, εἶδαν πὼς τὸ ξύλο του ἦταν σπασμένο σὲ δυὸ κομμάτια. Ἔρραψαν τὴν πληγὴ τῆς κούκλας, ἐκόλλησαν τὸ σπαθὶ τοῦ ἀξιωματικοῦ, κι ἐπέταξαν στὸ κάρρο τῶν σκουπιδιῶν τὸν ἄχρηστο βιολιστή...
Γεώργιος Δροσίνης
Τὸ διήγημα «Ὁ βιολιστής» δημοσιεύτηκε στὸ ἑβδομαδιαῖο περιοδικὸ «Τύπος» καὶ ἐντοπίστηκε στὸ ἀρχεῖο τοῦ δημοσιογράφου καὶ συγγραφέα Μιχ. Χανούση.
    Πηγή: testvicky.net16.net

15 Ιουλίου 2014

Ο μορφωμένος εγκέφαλος αναρρώνει 7 φορές γρηγορότερα!

Οι άνθρωποι που έχουν λάβει πανεπιστημιακή μόρφωση, είναι σε πλεονεκτική θέση όταν πρόκειται για την ανάκαμψη του εγκεφάλου τους μετά από τραυματικές βλάβες αυτού. Οι πιθανότητες να υπάρξει πλήρης αποκατάσταση είναι επταπλάσιες σε σχέση με εκείνους που δεν τελείωσαν το σχολείο, σύμφωνα με νέα έρευνα. 
Όσο περισσότερο χρονικό διάστημα οι άνθρωποι εκπαιδεύονται, τόσο μεγαλύτερες «γνωστικές εφεδρείες» αποκτούν, γεγονός που τους κάνει, να έχουν λιγότερες πιθανότητες να μείνουν μόνιμα ανάπηροι μετά από έναν τραυματισμό στο κεφάλι. Αυτό συμβαίνει διότι, ο εγκέφαλός τους είναι σε καλύτερη θέση να διατηρήσει τη λειτουργία του, παρά τις όποιες ζημιές έχει υποστεί, καθώς και να βρίσκει νέους τρόπους λειτουργίας.

Οι ερευνητές δε γνωρίζουν ακόμα γιατί ακριβώς συμβαίνει αυτό, αλλά υποθέτουν πως σχετίζεται με το γεγονός ότι, εξαιτίας της συνεχούς και έντονης χρήσης του εγκεφάλου τους, αυτοί οι άνθρωποι ενισχύουν τους «μύες» του οργάνου αυτού, καθιστώντας το πιο αποτελεσματικό!

«Μετά από κάποια είδη τραυματισμών, ορισμένοι άνθρωποι δεν είναι πλέον σε θέση να επιστρέψουν στην εργασία τους ή στις πρότερες κοινωνικές τους υποχρεώσεις (ανήκουν πλέον στην ομάδα των ατόμων με ειδικές ανάγκες), ενώ κάποιοι άλλοι με τα ίδια ακριβώς τραύματα, ανακάμπτουν πλήρως», δήλωσε ο συγγραφέας της μελέτης Dr Eric Schneider από το Πανεπιστήμιο Ιατρικής John Hopkins στη Βαλτιμόρη και μέλος της Αμερικής Νευρολογικής Ακαδημίας.
exercise-your-brain«Κατανοούμε κάποιους από τους παράγοντες που οδηγούν σε αυτές τις διαφορές, αλλά δεν μπορούμε να εξηγήσουμε το σύνολό τους. Οι απαντήσεις που διαθέτουμε μάλλον αποτελούν ένα κομμάτι του παζλ. Οι άνθρωποι με αυξημένες γνωστικές ικανότητες, μπορεί πραγματικά να είναι σε θέση να θεραπεύονται με διαφορετικό τρόπο, ο οποίος να τους επιτρέπει να επιστρέφουν σε λειτουργίες προ του τραυματισμού τους.»

«Περαιτέρω μελέτες απαιτούνται, όχι μόνο για να κατανοήσουμε έναν τέτοιο συσχετισμό, αλλά και για να χρησιμοποιήσουμε τη γνώση αυτή, ώστε να βοηθηθούν άτομα με λιγότερες γνωστικές εφεδρείες.»

Στη μελέτη έλαβαν μέρος 769 άτομα, με τραύματα στο κεφάλι, κυρίως από τροχαία ατυχήματα και πτώσεις. Τα αποτελέσματα έδειξαν πως, οι άνθρωποι που είχαν λάβει εκπαίδευση ίση με πτυχίο πανεπιστημίου ή και ανώτερη, παρουσίαζαν επτά φορές περισσότερες πιθανότητες να ανακάμψουν πλήρως από τα τραύματά τους, σε σχέση με άτομα που δεν είχαν καταφέρει να τελειώσουν το γυμνάσιο. 

Επιπλέον, κατά το παρελθόν έχει αποδειχθεί πως, άνθρωποι ανώτερων εκπαιδευτικών επιπέδων, εμφανίζουν λιγότερα συμπτώματα της νόσου Αλτσχάιμερ, όταν υποφέρουν από τις  ίδιες ζημιές στον εγκέφαλο. 

Τα ευρήματα των ερευνητών δημοσιεύονται στο περιοδικό Neurology.
______
 Πηγή: capitalhealth.gr